Op naar het noorden - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Myrthe & Robin - WaarBenJij.nu Op naar het noorden - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Myrthe & Robin - WaarBenJij.nu

Op naar het noorden

Blijf op de hoogte en volg Myrthe & Robin

25 Maart 2014 | Brazilië, Natal

Oi!!
Na het vorige verslag, een week voor carnaval hebben we lekker gerelaxed! We hebben heerlijk op het strand aan de copacabana gelegen, we moesten natuurlijk wel mooi bruin zijn in onze carnavalspakjes! We hebben niet alleen maar op strand gelegen, we hebben ook 'stand up paddle' gedaan. Op een groot surfboard staan met een paddle in de hand! Lijkt makkelijk maar was super moeilijk! Copacabana heeft hoge golven, waardoor je makkelijk omvalt! Wel heel gaaf om te doen!
Vlak bij ons hostel zat een lekkere bakkerij, verse broodjes met rosbief en zalm!! Eindelijk, want myrt smachte naar broodje met zalm, dat is hier nergens te koop! In die zelfde bakkerij vroegen we twee mensen (moeder en dochter) om hulp. We zochten een wasserette, zij wisten wel waar er een aantal zaten. Na een tijdje gepraat te hebben boden ze ons aan om de was bij hen thuis te brengen!! Ze woonden in de buurt en vonden het geen probleem. Zo lief zijn de mensen in Brazilië, niks is te gek! Dus met hen naar hun (super mooie) appartement mee gegaan en de was in de machine gedaan! De volgende dag konden we het schoon en droog weer ophalen. Super lief en fijn!

Die vrijdag begon de carnaval (tegelijk met Nederland). Die dag gingen we feesten met onze fransen vrienden. Zij waren met z'n 9e (vrienden van Lance waar we eerder ook de citytour in Rio mee gedaan hadden)! Franse mannen verkleed als vrouwen (wat hier heel normaal is, alle mannen laten hun inner gay naar boven met carnaval), kortom het beloofde een dolle avond te worden. We begonnen onze avond op ipanema beach, dat was helemaal niks! Stampvol met dronken mannen met grijpgrage handjes.. Niet fijn! Snel vertrokken naar een andere bloco in centro! Veel betere sfeer, vol met dansende mensen, caipirinha's en samba!
De volgende dag hebben we eindelijk onze lieve nieuw Zeelandse vriend Daniel (ontmoet in Buenos Aires) weer gezien!! Met hem bijgekletst en daarna gefeest in Lapa! Zondag zijn we naar de sambadrome geweest! De sambadrome is de echte parade, zoals we die kennen van televisie! Wat een geweldige ervaring! Zoveel kleuren, muziek en dans! Prachtig!!
Dinsdag hadden we onze laatste bloco! De grootste van de hele carnaval, in een park, in de zon! Geweldige sfeer! Tijdens de bloco's is iedereen gewoon aan het feesten, we hebben geen enkele keer een gevecht oid gezien (wat in Nederland waarschijnlijk wel zo zou zijn). Ook zijn we niet beroofd en vermoord, wat iedereen denkt wat met carnaval in Rio sowieso gebeurt.. Valt alles mee;)! Op de bloco staan wij met een drankje in de hand, mee feesten met de menigte.. toen werd er op eens vanaf de andere kant de straat geroepen: Gringaaaaaaaa's!! Wij kijken de knul nietsvermoedend aan, die wijst naar ons en begint te lachen! Vervolgens kijkt iedereen ons aan, en begint te lachen.. Wij hebben maar vrolijk gezwaaid, haha! Het is echt niet zo dat wij de enige gringa's (buitenlander) daar waren, we vallen gewoon nogal op met ons blonde haar! Dat was de laatste dag carnaval. Prima voor ons want wij waren echt klaar met Rio! Super leuke stad maar na 3 weken was het echt wel genoeg!

Op naar Buzios, 4 uurtjes met de bus (dat is erg dichtbij in Braziliaanse termen). Buzios is een klein stadje met leuk centrum en hobbelige weggetjes! We hebben een dag een buggy gehuurd, een mooie rooie (de roze was kapot helaas)! We hadden de vaart te pakken en zijn de eerste 3 stranden voorbij gereden. Myrt maakte een mooie vergelijking (nadat we 3x verdwaald waren), Buzios is gewoon één groot elsbroek (een wijk in Hillegom), niet te volgen al die wegen. We belanden op zand weggetjes met grote gaten in de weg (die de waggie gelukkig wel aan kon) en grote bergen! Mega vette ervaring en goede manier om alle mooie plekken te verkennen! Die avond zijn we gaan stappen in club Pacha. Mooie club, uitzicht op zee, beetje duur (het glampack leven is zwaar).

Via Porto Seguro (daar hebben we 1 nachtje geslapen) zijn we verder gereisd naar itacaré. Daar verbleven in che lagurta hostel, leuk hostel! De bar was elke avond vol en de barman maakte heerlijke caipirinha's! Meteen veel aardige mensen ontmoet die ons meenamen naar de lokale bar. Favela bar lag op 3x rollen (bergafwaards) van ons hostel, erg gemakkelijk want de caipirinha's die ze maakte waren erg sterk! Maar o zo lekker, je mocht zelf kiezen welk fruit erin ging, kiwi, passievrucht, kokos, mango, limoen!
Itacaré is paradijselijk, de stranden zijn zo mooi! We hebben een dag een trip gemaakt met mensen uit het hostel naar een super mooi strand! Daarvoor moesten we 40 minuten door de jungle lopen (ook een ervaring op zich), waarna de dichte begroeiing plaats maakte voor een klein strandje tussen de bergen en de palmbomen! Ongelofelijk mooi!

Lencios was onze volgende bestemming, een klein dorpje in het Nationale park Chapada Diamantina. Het schattige dorpje had veel lekkere restaurantjes en bijzondere winkeltjes, dus onze souvenir voorraad is weer vergroot! We hebben daar een tour gedaan die ons langs alle highlights van het park leiden. Onze gids, een klein mannetje, had grote haast! Elke keer als wij ergens een foto wilden maken dan moesten we alweer door naar de volgende plek en stond het mannetje alweer te fluiten! Maar goed, de trip was fijn. Waterval bezocht en in gezwommen. Daarna een berg beklommen (twee hijgende paarden toen we bij de top waren) met super mooi uitzicht! Daarna gezwommen in meer met helder blauw water waar we met een kabelbaan vanaf een berg te water gingen! In het water waren allemaal kleine visjes die ons een gratis dokterfish behandeling gaven. Ook hebben we 2 grotten bezocht, super mooi! We hadden een leuke groep met de tour waar we die avond gezellig mee hebben gegeten.

De volgende dag namen we de bus naar Salvador, waar we van plan waren een paar dagen te blijven. In de bus ontmoeten we een heel aardig meisje Ortal, uit Israël. Ortal was van plan eerst door te reizen naar Praia du forte, badplaatsje met schildpadden park en mooie stranden. We besloten met haar mee te reizen. Praia du forte werd al snel uit geroepen tot praia du boring.. Niks te doen daar! We hebben het wel heel gezellig met Ortal gehad, klikte meteen super goed! Het schildpadden park had maar 5 schildpadden en het strand was na 2 uur 's middags alleen nog maar zee. Na twee dagen besloten om weer terug te gaan naar Salvador, 2 uurtjes met de bus. Het hostel, galeria 13, was erg goed. Het hostel had alleen 2 gebouwen, wij werden in 'the doghouse' geplaatst (om de hoek van het echte hostel). 'The doghouse' was letterlijk een hondenhuis, op de beneden verdieping sliepen twee monsters van honden. Het huis was mooi maar die natte honden lucht was toch echt minder! Dinsdag avond (elke week) wordt daar een concert gegeven door Geronimo. De hele wijk (pelhourino) staat op z'n kop. Het concert was ontzettend gaaf, gek verklede man met goede samba muziek. Daarna hebben we met Ortal, een Italiaans meisje en een Amerikaan, tot in de vroege uurtjes de samba gedanst op de straten en in kleine barretjes.
De volgende dag gingen we met (een enorme kater) een walking citytour doen. Saaie tour, de man stopte bij elk standbeeld, kerkje en ander cultureel verantwoord iets. Misschien was onze lichamelijke status niet helemaal klaar voor deze tour! Gelukkig hebben na de tour lekker bij de Subway gegeten, onze nieuwe verslaving! Heerlijk! Toen kwam na vier dagen het moment om afscheid te nemen van Ortal, geen fijne ding van het reizen! Maar wel super leuke tijd met haar gehad!

Gelukkig hadden we iets leuks in het verschiet, Natal!! Na een busrit van 24 uur (die eeuwig leek te duren) kwamen we aan in Natal. De stad waar onze lifesafers Ana en Carlos wonen! We hebben hun eerder in porto alegre ontmoet in het begin van onze trip. Zij studeren hier in Natal (komen zelf uit Madrid) en wij waren meer dan welkom. We mochten in hun huis verblijven, super gastvrij. Carlos heeft zelfs wat kastruimte vrijgemaakt, wat een luxe, een kast om je spullen te leggen en even niet uit je backpack te leven! Ook stonden ze hun bed af, slapen zelf op een matje en een hangmat (er was geen discussie over mogelijk). We hebben meteen de was weggebracht die dag, op de foto's op Facebook kun je zien hoeveel het was. Toen we onze was weer gingen ophalen droeg Myrt het als een echte Braziliaanse/Afrikaanse vrouw op haar hoofd! Helemaal ingeburgerd!

De volgende dag zijn we met Ana en haar twee Italiaanse vrienden die hier nu ook zijn, naar een lokale markt geweest! Fruit, groente en vlees, in bergen hoeveelheden! Zoveel keus en gekke producten! Leuk en lekker!
De volgende dag, zondag, wilde we onze eerste surfles nemen. Het was toen super druk op het strand, de instructeur vroeg ons of we het niet de volgende dag wilde doen, dan was het wat rustiger. Minder kans dat we iemand zouden vermoorden met ons surfboard;)! In plaats van surfen hebben we toen de 'stand up paddle' gedaan! Dat hadden we natuurlijk al eerder in Rio gedaan, maar blijft leuk! We konden het ook een stuk beter. Nog steeds 86x in het water gevallen maar dat maakt het leuk! Myrt begon te lachen toen ze iemand (ook een paddle-er) heel hard te water zag gaan, zo hard te lachen dat ze zelf ook te water ging. Dat vond Roo dan weer heel grappig, maar zodra je even je concentratie verliest, val je! Dus Roo plonsde erachter aan!
De volgende dag (vandaag) waren we klaar voor onze surfontgroening, we verwachtten er niet te veel van, waarschijnlijk was het toch te moeilijk. Na wat grond oefeningen zijn we te water gegaan, dat ging eigenlijk best goed! De eerste paar keren mislukte het maar het kunnen staan op het board, dat lukte vrij snel! We hadden er ook zoveel lol in, surfen is echt cool! De instructeur vroeg zelfs aan myrt of het wel echt haar eerste keer was! Dit gaan we vaker doen! Wel enorme spierpijn nu!

We blijven nu nog een paar dagen in Natal, we willen hier nog een buggytour door de hoge duinen doen, quadtour en andere leuke dingen. Hierna gaan we naar praia de pipa, een plaatsje hier dichtbij. Schijnt super mooi te zijn en je kunt er zwemmen met wilde dolfijnen! Daarna reizen we naar Fortaleza en jericoacoara (een veel te moeilijke naam die we nooit kunnen uitspreken). Naar Jeri laten we het glampacking even achter ons, we trekken namelijk de jungle in. We gaan naar Manous in de Amazone, hier willen we een aantal dagen bivakkeren en back to basics! We hebben nog vele mooie en spannende dingen op de planning staan, we hebben er zin in!

Dikke kus, ciao ciao!

Myrthe & Robin

Wij zijn Myrthe en Robin en wij gaan op reis! Zoals alle familie, vrienden en bekenden nu onderhand wel weten vliegen wij 6 januari naar het zonnige Zuid-Amerika! Onze reis begint in Buenos Aires. Vanuit BA zullen wij tripjes maken om de omgeving te verkennen. Daarna zullen wij doorreizen naar de Iguazú Watervallen, waar wij waarschijnlijk Uruguay en wellicht Paraquay zullen aantikken. Daarna trekken we door naar BRAZIL!!! Langs de kust willen wij van zuid naar noord reizen en daarbij veel stadjes, eilandjes, strandjes, jungles en van alles wat aan doen. Met als hoogtepunt in dit land natuurlijk het carnaval in RIO DE JANEIRO!!! Natuurlijk ligt nog niet alles vast, wij zullen wel zien waar we terecht komen en waar we zin in hebben als we eenmaal daar zijn. Genoeg te doen en genoeg keuze, dus wij maken ons niet druk. Het leuke is, dat wij de thuisblijvers natuuuuuuurlijk op de hoogte houden van onze avonturen via deze blog. Wij zullen met jullie delen wat de mooiste stranden waren, de leukste feestjes, de mooiste gebouwen, de verrassende natuur en natuurlijk de inheemse cultuur;)! Geniet van onze verhalen en laat vooral een berichtje achter, dat vinden we leuk om te lezen! Liefs, Myrthe en Robin.

Actief sinds 29 Dec. 2013